Art Gallery Hoorn
Servaas
Servaas was een beeldend kunstenaar uit Hoorn, internationaal bekend om zijn videowerk en vooral door zijn Int. Fi$h handel Servaas & Zn. Holland. Als autodidact kunstenaar zei hij eens:
“Alles wat ik op een academie leer, hoef ik nu niet meer af te leren.”
Deze uitspraak benadrukte zijn onafhankelijke en vernieuwende aanpak binnen de kunstwereld.
In de jaren tachtig ontstond de stroming ‘Business Art’, waarbij kunstenaars bedrijven oprichtten als onderdeel van hun artistieke concept. Servaas, die van vis hield, startte het visbedrijf Int. Fi$h handel Servaas & Zn. Hij creëerde een breed scala aan visgerelateerde producten, zoals ingeblikte vislucht in verschillende formaten, die gretig aftrek vonden bij musea en particulieren. Daarnaast produceerde hij industriële producten zoals visparfum ‘Eau de Poisson’, Fish-bier, en zelfs haring met de slogan ‘Art is what you eat‘, gepresenteerd op de grootste kunstbeurs van Europa in Keulen. Zijn werk zorgde voor controverse en hilariteit, en hij beheerste als geen ander de media.
In Maart 2001 overleed Servaas. Zijn zoon Wessel heeft het bedrijf Int Fish-handel van Servaas voortgezet, op deze manier leren zijn kleinkinderen hem toch nog een beetje kennen, oftewel “the art of survival”.
Art Shop
In onze online art gallery zijn onder andere de befaamde ingeblikte vislucht van Servaas te vinden. Haal een stukje art-of-survival binnen met een blikje vislucht. Ook kunt u een eigen stukje zee kopen waarmee u Sea Shepherd Global steunt.
FISH-AIR 2.0
Servaas is wellicht het meest bekend geworden door zijn ingeblikte vislucht. Deze knaloranje blikken met vissen erop springen in het oog en spreken tot de verbeelding. Ze roepen de vraag op of er echt vislucht in zit, maar de blikken zijn zo mooi dat je ze liever niet openmaakt.
Net als Andy Warhol, die in 1962 de kunstwereld op zijn kop zette door Campbell’s soepblikken in veelvoud te reproduceren, transformeerde Servaas een alledaags product tot kunst. Warhol maakte het conservenblik een icoon van zijn tijd, terwijl Servaas een stap verder ging door vislucht in te blikken en te verkopen als kunst.
Deze vorm van kunstverkoop lijkt ongebruikelijk, maar past in de bredere trend van het verpakken van kunst als commercieel product. Servaas ging echter verder dan alleen het product zelf; hij creëerde een volledige bedrijfsvoering rond zijn kunst, waardoor hij een prominente speler werd in de ‘Business Art’.
Fish-air 2.0 (incl. certificaat)
Formaat: 400 ML
Datum: 2021 (Ongelimiteerd)
Fish poster (zeefdruk)
Formaat: 100 x 70 cm
Datum: 1993 (Oplage van 100 st.)
Fish-air 2.0 (incl. certificaat)
Formaat: 800 ML
Datum: 2021 (Ongelimiteerd)
Servaas in Expoost
Axel van Dijk van Freelens Visuals heeft dit filmpje gemaakt van de expositie van Servaas in Expoost te Hoorn. In het filmpje is kunsthandelaar Vincent Vlasblom aan het woord waarna verschillende kunstwerken van Servaas zijn business-art te zien zijn.
Servaas x Slijs
Dit was de eerste pizzadoos van On the Box waar we kunst op plaatste (2020). Servaas Schoone was een goede vriend van mijn vader en zijn kunst heeft veel indruk op mij gemaakt toen ik klein was.
Toen ik samen met de zoon van Servaas, Wessel door het archief liep stuitte ik op deze plaat. Ik vond de plaat extra sterk doordat de Corona epidemie net was uitgebroken en er een apocalyptische sfeer hing door de lockdown. Ook het feit dat Wessel zelf op de plaat staat met de tekst “Survival & Adventure” maakten de cirkel rond. De kunst van Servaas leeft op deze manier voort